Domů Podnikání Hrozí konec třetiny vlaků

Hrozí konec třetiny vlaků

0
Defocused lights at the railway station at night. Selective focus, background.

Za pár dní skončí první vlakové spoje. Železniční vlaková společnost (ZSSK) nemá peníze na jejich výpravu. \“Je smutné, že dodnes nemáme vyřešené financování na letošní rok, ani takové, jehož oprávněnost nerozporuje nikdo,\“ reaguje na aktuální stav mluvčí národního dopravce Tomáš Kováč.

Moderní dopravní elektrická jednotka. Nové vlaky budou směřovat na východ Slovenska.

Od 12. června se změny a rušení dotknou devíti spojů. Skončí například víkendový regionální rychlík Považan, který vyrážel z Bratislavy v 11:36 směrem do Žiliny. Dosud chodil přitom denně. Vlaku na stejné trase se zruší sobotní odchod v 6:36 ze Žiliny a také nedělní spoj, který má odchod ze Žiliny ve 12:24. Další zasažené spoje jsou na trase Košice – Zvolen či Vrútky – Banská Bystrica. Přes letní prázdniny nebude jezdit ani regionální rychlík Zámčan na trase Nové Zámky – Bratislava.

Kováč říká, že nejde o dramatické škrtání, ale aktuální situace může být pouze předzvěstí ještě větších škrtů na železnicích. Zanedlouho se totiž situace může ještě více zhoršit, ohrožena je až třetina celkových vlakových spojů. \“Pokud ministerstvo dopravy a ministerstvo financí nenajdou společnou řeč ohledně oprávněných nároků na financování objednaného výkonu, scénář výraznějších škrtů je reálný,\“ potvrzuje Kováč. Týdně vypraví společnost 11 459 spojů.

Jak to často bývá, jádrem sporu jsou peníze. Železničáři ​​chtěli na letošní rok 354 milionů eur. Ministerstvo financí jim vyčlenilo pouhých 330 milionů eur. Národní dopravce je tak pro letošní rok v mínusu o 24 milionů eur. \“Víme o něm již od roku 2021 a neustále na něj upozorňujeme i ministerstvo financí,\“ tvrdí Kováč. Do toho přišlo zdražování všeho včetně paliv. To jim zvedlo požadovanou sumu na fungování o dalších více než 17 milionů eur.

Problém je, že analytici z Útvaru hodnoty za peníze vybízejí, aby šetřili a zefektivnili přepravu na kolejích, jak se dá. Proto jim i navrhli nižší rozpočet. Ale ZSSK může vypravit pouze tolik vlaků, jak jim umožňuje rozpočet veřejné správy. A protože jim Matovičov resort na letošní rok stále neposlal chybějící peníze, tak zrušily vybrané spoje.

Modern train in main railway station in Katowice, Poland


Doležal přemýšlí, že zadotuje lístky na vlak do lázní. Hoteliéři zatím prosí o pomoc, turisty vyplašila válka

Nic to nemění na faktu, že se rušení či změna dotkne 9-ti spojů, přičemž později může být ohrožena až třetina spojů. „S výjimkou jednoho školního vlaku (Zámčan, který nebude jezdit po dobu prázdnin) se ruší pouze nedělní (v jednom případě i sobotní) vlaky tak, aby se nezasáhlo do cestovatelských návyků nejbonitnější skupiny našich zákazníků, kteří vlaky dojíždějí do práce. Celkem jde o určitý zásah do provozu 9 vlaků,“ tvrdí mluvčí ZSSK Tomáš Kováč.

BEZ KOMENTÁŘE

Exit mobile version