Podíl zahraničních firem, které pozitivně hodnotí současnou hospodářskou situaci Slovenska, se meziročně zvýšil na 18% oproti osmi procentům z loňského roku. Zároveň se z 24% na 16% snížil podíl firem, které hodnotí situaci jako špatnou. Vyplývá to z letošního průzkumu Slovensko-německé obchodní a průmyslové komory (SNOPK) na vzorku 75 převážně německých a rakouských společností podnikajících na Slovensku.
„Výsledky jsou lepší než před rokem, kdy bylo Slovensko ještě v lockdownu,“ přiblížil mluvčí SNOPK Markus Halt. Zatímco aktuální situaci vnímají investoři pozitivněji, jejich očekávání do budoucna se naopak zhoršila. Až 59 % oslovených firem očekává v letošním roce celkové zhoršení situace, kdy v předchozím průzkumu před rokem to bylo pouze 28 % společností. Průzkum byl proveden v březnu a dubnu a očekávání tak podle Halta ovlivnila válka na Ukrajině. Ve vlastních firmách však zhoršení ekonomické situace předpokládá už jen 35 % respondentů.
Dobrou zprávou podle Halta je, že všechny firmy, které očekávají lepší výsledky, budou investovat a budou přijímat nové zaměstnance. Růst počtu pracovních pozic předpokládá 29 % společností a jejich pokles 17 %. Zbývajících 53 % změny v počtu zaměstnanců neplánuje. Téměř třetina firem (32%) se chystá investovat více než v loňském roce a 44% výši investic v meziročním srovnání zachová.
Největší rizika vidí zahraniční firmy v rostoucích cenách energií, surovin a v nedostatku pracovních sil. S tím koresponduje i nejhůře hodnocený lokální faktor Slovenska, kterým je letos dostupnost odborných pracovníků. Na stupnici od jedna do pěti, kde pětka na nejhorší hodnocení, ji firmy ohodnotily známkou 3,88. Druhé nejhorší ohodnocení, a to 3,64, dostal přístup společností ke státním podpůrným prostředkům ak podpůrným prostředkům z EU. Nejlépe hodnocené je již tradičně členství Slovenska v EU a podle Halta aktuální a překvapivě i platební morálka firem.
Slovensko by si podle průzkumu opět vybralo jako investiční lokalitu téměř 80 % oslovených společností. V následujícím období by země mohla těžit ze změny přístupu některých firem, které stahují své aktivity z rizikových oblastí a hledají nové dodavatele v Evropě. Střední a východní Evropu by si vybralo 44 % respondentů, ale zajímavá je pro firmy i spolupráce s dodavateli ze západní Evropy. Těch by si vybralo 29 % dotázaných.